Cançons
Ai Mama, si vas a Cai
Ai Mama, si vas a Cai,
posa la mà en el timó,
veuràs na Dolores Xotes
com es pentina al balcó.
La pinta li va caure,
en Mama li va collir:
-No t’espantis, Dolores Xotes,
que encara et podrà servir.
La versió tossenca d'aquestes corrandes, molt esteses arreu del territori, fa referència a dos personatges populars del poble: en Josep Ros i Bosch, Mama, un mariner del vaixell "Vil·la de Tossa", de finals del s. XIX, i na Dolores Xotes, que, segons es pot llegir al dotzè volum dels Quaderns d'Estudis Tossencs, "Llegendes i tradicions de Tossa cantades per Vicenç Esteban Darder" (Eva Pinyol i Llésera i David Moré i Aguirre, 2014), va ser una antiga modista de la vila.
Hem trobat la primera referència d'aquesta cançó dins "Les cançons de Mataró" (edició de Jaume Arnella del 2004 sobre la missió de recerca dels anys 1932-1933 per a l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya, de Joan Tomàs i Esteve Albert). El títol que porta és "La pinta" i porta l'incipit "Joanet, si vas a Cadis / posa la vela al timó". Podria ser que el terme "Cai" fos un derivat de "Cadis".
També n'hem trobat un parell de referències al volum IV del "Cançoner Popular de Mallorca" (1975) de Rafel Ginard
, on la cançó es transforma en "Oh, Pepet si vas a França":
-Oh, Pepet, si vas a França, passaràs per Mataró
i veuràs N’Esperanceta, que se pentina al balcó!-
Sa pinteta li va caure i En Pepet la hi va coir:
-’Capi’s, ’capi’s, Esperanceta, que t’acapis d’aclarir!-
Com sa mare la va veure amb so cap tan estufat,
li pegà quatre galtades a davant s’enamorat.
Mocadors de tres pessetes, aigos de bones olors,
sabatetes ripuntades i vestits de nou colors.
En aquest mateix arxiu la tenim recollida a Vilabertran amb el títol "Rafelet si en vas a l'era"; a Calonge amb el títol "Joanet si vas a l'era" i a Sant Miquel de Campmajor amb el títol "Bartomeu, si vas a França".