Cançons
La Patllària ha mort un porc
Entrevista realitzada per Albert Massip a la residència Sagrat Cor de Banyoles, l'abril de 2025.
La Patllària ha mort un porc,
sec i magre, sec i magre,
la Patllària ha mort un porc,
sec i magre i cua tort.
Al seu cançoner (1951), Joan Amades recopila la versió més popular d'aquesta cantarella:
A ca l'avi han mort el porc
sec i magre, sec i magre;
a ca l'avi han mort el porc
sec i magre i cua tort.
Al "Diccionari de la dansa, dels entremesos i dels instruments de música i sonadors" (1936) del propi Joan Amades i Francesc Pujol i Pons (1878-1945), apareix una lletra de Gombreny (Ripollès) que sembla formar part d'una dansa anomenada "tal·lura", una variant de la més estesa bolangera:
La Tal·lura ha mort un porc
sec i magre, sec i magre;
la Tal·lura ha mort un porc
sec i magre i cua tort.
Tal i com la canta en Miquel, amb el nom femení "Patllària", no l'hem trobada recollida enlloc més. En aquest arxiu se'n pot consultar una versió empordanesa amb el vers inicial "Carnestoltes ha arribat".
En Miquel va néixer a Tapis, pertanyent al municipi de Maçanet de Cabrenys. Als 28 anys es va casar i va anar a viure a Maçanet de Cabrenys i durant nou anys va treballar en una mina de talc. Va quedar vidu als 44 anys. Al cap de pocs anys es va tornar a casar i, l'any 1973, va anar a viure a Banyoles.