Vés al contingut

Cançons

La cançó del lladre

Nom de l'informant
Data i lloc de naixement
Municipi de residència
On, com i de qui la va aprendre
A casa, amb la seva àvia i la seva mare.

Enregistrament realitzat per la seva néta, Alícia Mercader i Trias l'any 1978. Fotografia i enregistrament cedits per la família.

Imatge
Casada amb un vellot
Lletra

Quan jo n'era petitet,   festejava i presumia,
i ara que m'he fet grandet   m'he posat la mala vida.
He robat un traginer   que venia d'una fira;
n'he robat un capellà   que venia de dir missa.
No n'he tingut prou d’això   que he robat una nineta;
l'he robat amb falsedat   dient que m'hi casaria.
Meus pares me n'han deixat   i fortunes i riqueses,
més jo m'ho he malgastat   en jocs i vil(an)eses.

I adéu clavell morenet
i adéu estrella del dia.
I adéu clavell morenet
i adéu estrella del dia.

Observacions

Són molts i diversos els cançoners que recullen la balada "La cançó del lladre". La primera referència que en tenim és dintre el "Romancerillo catalán" (1882), de Manuel Milà i Fontanals, amb el títol "Preso y libertado".

Més tard, l'any 1892, també la trobem publicada a "Vingt chansons populaires du Roussillon" d' E. Vilarem.

Apareix també recollida a la tercera sèrie del Cançoner Popular (1907-1913) d'Aureli Capmany amb el títol de "Cançó de lladre", així com l'any 1909 dintre "Segona Sèrie de Cançons Populars Catalanes" de la Biblioteca Popular de "L'Avenç" amb el mateix títol que en Capmany.

La trobem publicada al Butlletí de l'any 1912 (números 1-6) del Centre Excursionista de Lleida amb el títol "Adéu, clavell morenet" i també dintre "El cançoner del Calic" (1913) de Joan Serra i Vilaró amb el títol "Quan jo n'era petitet".

Més tard, la trobem recollida a Ripoll, dintre el Cançoner del Ripollès, entre els anys 1918 i 1919.

També s'aplega en diverses ocasions a les publicacions de l'Obra del Cançoner Popular, com per exemple en aquesta versió recollida l'any 1927 a Vilabertran.

Durant els anys 1976-1977, Amadeu Rosell i Jaume Arnella la recolliren a Beget de la cantadora Cisca de Can Batlle i de Josep Prat i Guardiola, "Samarra", cantador del qual es poden escoltar algunes cançons en aquest mateix arxiu. La cançó fou publicada posteriorment al cançoner "Les cançons de Beget". Més modernament, "La cançó del lladre" fou recollida en diverses ocasions pel Grup de Rercerca Folklòrica d'Osona (GRFO 1983: 58 i 139-140, núm. 27). 

 

La Dolors va néixer al poble de La Pinya (La Vall d'en Bas).